Ćwiczenia rozciągające – rozciąganie statyczne i jego zastosowanie w życiu oraz różnych dyscyplinach sportowych

przez | 16 maja 2020

Ciągle słyszy się, że rozciąganie to magiczny lek na wszystkie problemy, na dolegliwości bólowe, że pomoże zniwelować ryzyko kontuzji, wzmocni Twoje stawy, więzadła, ścięgna, ale czy na pewno tak wygląda to w praktyce? Popularne hasło “ strasznie mnie to boli, muszę to rozciągnąć “ może nie okazać się strzałem w przysłowiową 10 a wręcz przeciwnie.

Ćwiczenia rozciągające – efekty ćwiczeń oraz cel ćwiczeń rozciągających

Dam Ci logiczny i prosty przykład, czy jeżeli Twój mięsień jest naciągnięty, to dalsze rozciąganie spowoduje że stanie się mocniejszy? Oczywiście, że nie, efekt będzie wręcz przeciwny i będziemy pogłębiać swój problem. Taki mięsień wymaga odpowiednio zaprogramowanej rehabilitacji, która ma na celu stopniowe wzmacnianie mięśnia, prowadzące do przywrócenia wyjściowej długości/ciągłości włókien mięśniowych oraz wzmocnienie ich. Dlatego tak ważnym czynnikiem w przypadku pojawiającego się bólu czy kontuzji będzie ewaluacja, postawienie trafnej diagnozy i dobranie odpowiedniego zestawu ćwiczeń, bo w przypadku nadmiernie napiętego mięśnia rozciąganie statyczne może już znaleźć swoje miejsce. Nic nie jest zero – jedynkowe.

 

Rozciąganie statyczne po treningu – zalety i wady

Wielu sportowców regularnie stosuje rozciąganie próbując zwiększyć zakres ruchu z przekonaniem, że wpłynie to pozytywnie na choćby 3 ważne aspekty dla każdego sportowca
czyt. prewencje urazu, wyskok oraz prędkość biegu. 💨 Rozciąganie statyczne może nam pomóc, ale również zaszkodzić. Jeżeli chcesz przywrócić odpowiednie napięcie mięśniowe czy czujesz się “nadmiernie napięty” to może to być jedna z opcji, która Ci pomoże. Natomiast jeżeli próbujesz “na siłę” zwiększyć swój zakres ruchomości, bo ktoś o innych uwarunkowaniach genetycznych taki ma, przy czym jest szybki i skoczny to możesz sobie zaszkodzić błędnie interpretując to dlaczego ta osoba
jest tak sprawna motorycznie. 💪

Krótkie statyczne rozciąganie ok.30s, według badań nie wpłynie negatywnie na Twój sportowy performance…
Natomiast długie rozciąganie prowadzi do tymczasowej zmiany długości mięśni. Prawdopodobnie mechanizmy obronne organizmu zostały wyłączone przez układ nerwowy co pozwoliło na nowy SŁABY zakres. Organizm z jakiegoś powodu nie dopuścił nas do tego zakresu, więc nie próbujmy być od niego mądrzejsi. Ryzyko kontuzji w tej sytuacji zwiększy się, ponieważ nasz poziom siły w nowym zakresie jest bardzo mały i nie jesteśmy na niego “gotowi” 🏥🆘 .

 

Ćwiczenia rozciągające – trening siłowy dla aktywnych

Pamiętaj jednak że najlepsza formą rozciągania będzie trening siłowy wykonywany z wydłużoną fazą ekscentryczną czy też wzmacnianie końcowego zakresu ruchu, co
zmniejszy ryzyko kontuzji i pozwoli nam efektywnie w nim pracować(z ang. FUNCTIONAL RANGE CONDITIONING).💪 Zależnie od specyfiki dyscypliny rozciąganie statyczne będzie bardziej lub mniej pożądane i wiele ważnych komponentów, które warto mieć na uwadzę jak np. z ang. Rate Of Force Development(RFD) czy z ang.Length Tension Relationship nie zostało poruszone w tym poście. Najważniejsze w tym wszystkim zawsze będzie odpowiednie zastosowanie oraz wiedza Trenera, który skorzysta z tego typu rozciągania w efektywny sposób .💡📚 .

rozciąganie statyczne ćwiczenia

Jeżeli dręczy się uciążliwa kontuzja czy ból pleców a rozciąganie nie przynosi żadnego rezultatu i nie wiesz co masz zrobić odezwij się do specjalisty!

Zdecydowanie polecam aktywne ćwiczenia rozciągające – możesz je wykonywa w domu, na siłowni, czy na powietrzu.

Trener Personalny – Dominik Rajczak
Email :
[email protected]
Telefon : 660756817